27/7/10

Desapareix la RIERA CASINYOLA AL PLA DE L'ESTANY




Presenten un requeriment per aturar les obres del TAV a la riera Cassinyola. Cinc ajuntaments al·leguen diversos informes desfavorables

Denuncien la dessecació de la riera de Cassinyola a causa de les obres del TAV a Bàscara
La plataforma a més acusa els responsables de l'obra de contaminar l'aigua embassada que hi queda

La Plataforma en Defensa del Territori, l’Associació de Naturalistes de Girona, Limnos i l’Ateneu Naturalista de Girona vam impulsar el febrer de 2006 un estudi dels valors ambientals i ecològics de la Riera Cassinyola, afectada per les obres del Tren d’Alta Velocitat.
Aquest estudi va comptar amb el suport d’experts naturalistes de la Universitat de Girona i professionals. Amb les obres del TAV en marxa, trepitjant trams importants de la Riera Cassinyola, quan es donarà a conèixer quin és l’impacte que aquestes estan tenint sobre la riera i els seus valors?

L’informe va posar de relleu que aquesta petita riera de menys de quatre quilòmetres de llargada presenta valors excepcionals. D’una banda, el flux permanent d’aigües durant tot l’any i la seva qualitat, fet molt rar tenint en compte la petita longitud del curs i per trobar-se en una d’escassa pluviometria els estius. També calen destacar aspectes geològics que han permès la formació de petites aterrassaments de travertí en el curs mateix; així com salts d’aigua i gorgues profundes. Per últim, la flora i la fauna protegides. Destacant la presència de musclo de riu autòcton, una de les espècies més amenaçades d’extinció als rius catalans, i la llúdriga. Ambdós animals assenyalen l’alta qualitat de les aigües d’aquest petit curs fluvial.

El 27 d’octubre de 2008 el Ministeri de Medi Ambient va adreçar als municipis afectats una resolució amb mesures compensatòries addicionals a les previstes en la Declaració d’Impacte Ambiental del projecte del TAV.

És significatiu d’entrada que fins a mitjan 2008 ADIF no es va adonar que els plànols del projecte no corresponen a la realitat del terreny, motiu principal pel qual es van haver d’establir aquestes mesures compensatòries. Després de més de dos anys en litigi per la preservació de la Cassinyola, l’ADIF va adonar-se que el traçat de la línia trepitjava el curs de la riera en gairebé 100 metres. Per això va assumir un augment de la llargada del viaducte de 25 a 77 metres. Es fa evident que aquests macroprojectes es fan des d’un despatx sense recórrer el terreny, ni tan sols tenint en compte informes voluntàriament fets des del territori.

naiades (clica document)

Les noves resolucions declaraven també un translocació de la riera. Aquest concepte tècnic significa l’obertura d’un nou curs fluvial i el desviament de les aigües abans de l’inici de les obres. Així mateix, suposa un trasllat físic de la fauna (peixos, mol•luscs, invertebrats en general) que puguin quedar atrapats al tram original de riu. En converses amb el Departament de Medi Ambient i Habitatge s’ha pogut constatar que això no ha estat així. Primer es va produir el formigonat de la riera i després la creació del nou curs. Qualsevol animal del tram originari ha quedat doncs atrapada pel ciment.

On és la Cassinyola?

Davant de tots aquests fets les entitats impulsores de l’Informe Cassinyola reclamen a les administracions l’actualització de l’estudi i la seva publicació, per avaluar, valorar i donar a conèixer quins estan essent els impactes in situ del TAV a la Cassinyola. I, si s’escau, obrir diligències legals per aquelles actuacions que s’hagin pogut produir al marge de les mesures compensatòries addicionals, en particular omplir la riera de ciment sense la prèvia translocació de la fauna i flora protegida que podia contenir.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada